Generelle Vilkår

Innholdsfortegnelse

Artikkel 1 – Definisjoner

Artikkel 2 – Identitet til virksomheten

Artikkel 3 – Anvendelighet

Artikkel 4 – Tilbudet

Artikkel 5 – Avtalen

Artikkel 6 – Angrerett

Artikkel 7 – Kostnader ved bruk av angrerett

Artikkel 8 – Unntak fra angreretten

Artikkel 9 – Prisen

Artikkel 10 – Samsvar og garanti

Artikkel 11 – Levering og utførelse

Artikkel 12 – Løpende avtaler: varighet, oppsigelse og forlengelse

Artikkel 13 – Betaling

Artikkel 14 – Klageprosedyre

Artikkel 15 – Tvister

Artikkel 16 – Tilleggsvilkår eller avvikende bestemmelser

 

Artikkel 1 - Definisjoner

I disse vilkårene forstås med:

  1. Angrefrist: perioden hvor forbrukeren kan benytte seg av sin angrerett;
  2. Forbruker: den fysiske personen som ikke handler som ledd i utøvelse av næring eller virksomhet og inngår en fjernavtale med virksomheten;
  3. Dag: kalenderdag;
  4. Løpende avtale: en fjernavtale som gjelder en serie produkter og/eller tjenester, hvor leverings- og/eller mottaksplikten er fordelt over tid;
  5. Varig databærer: ethvert medium som gjør det mulig for forbrukeren eller virksomheten å lagre informasjon rettet til ham/henne på en måte som muliggjør fremtidig innsyn og uendret reproduksjon av den lagrede informasjonen;
  6. Angrerett: muligheten for forbrukeren til å trekke seg fra fjernavtalen innen angrefristen;
  7. Standardformular: standardformularet for angrerett som virksomheten stiller til rådighet, og som forbrukeren kan fylle ut dersom han/hun ønsker å benytte seg av angreretten;
  8. Virksomhet: den fysiske eller juridiske personen som tilbyr produkter og/eller tjenester til forbrukere via fjernsalg;
  9. Fjernavtale: en avtale som inngås innenfor rammen av et organisert system for fjernsalg av produkter og/eller tjenester, hvor det utelukkende benyttes én eller flere fjernkommunikasjonsmetoder frem til og med inngåelsen av avtalen;
  10. Fjernkommunikasjonsteknologi: et middel som kan benyttes for å inngå en avtale uten at forbrukeren og virksomheten befinner seg på samme sted samtidig;
  11. Generelle Vilkår: disse generelle vilkårene til virksomheten.

 

Artikkel 2 - Identitet til virksomheten

GALEON LIMITED

15890939

71-75, Shelton Street, Covent Garden, London, WC2H 9JQ, UNITED KINGDOM

 

Artikkel 3 - Anvendelighet

  1. Disse generelle vilkårene gjelder for hvert tilbud fra virksomheten og for enhver inngått fjernavtale og bestilling mellom virksomheten og forbrukeren.
  2. Før fjernavtalen inngås, gjøres teksten til disse generelle vilkårene tilgjengelig for forbrukeren. Dersom dette ikke er rimelig mulig, vil det før fjernavtalen inngås, opplyses om hvor vilkårene kan gjennomgås, og at de på forespørsel vil bli sendt kostnadsfritt til forbrukeren.
  3. Dersom fjernavtalen inngås elektronisk, kan teksten til disse generelle vilkårene, i avvik fra forrige ledd og før avtaleinngåelsen, gjøres tilgjengelig for forbrukeren på en slik måte at den enkelt kan lagres på en varig databærer. Dersom dette ikke er rimelig mulig, vil det før avtaleinngåelsen opplyses hvor vilkårene elektronisk kan gjennomgås, og at de på forespørsel kan sendes elektronisk eller på annen måte kostnadsfritt.
  4. Dersom det i tillegg til disse generelle vilkårene også gjelder spesifikke vilkår for produkter eller tjenester, gjelder annet og tredje ledd tilsvarende. Forbrukeren kan i tilfelle av motstrid mellom vilkårene alltid påberope seg den bestemmelsen som er mest gunstig for ham/henne.
  5. Dersom en eller flere bestemmelser i disse generelle vilkårene til enhver tid er helt eller delvis ugyldige eller blir annullert, forblir avtalen og disse vilkårene for øvrig i kraft, og den aktuelle bestemmelsen erstattes umiddelbart i gjensidig samråd med en bestemmelse som ligger så nært opp til den opprinnelige hensikten som mulig.
  6. Situasjoner som ikke er regulert i disse generelle vilkårene, skal vurderes i samsvar med ånden i disse generelle vilkårene.
  7. Uklarheter om tolkning eller innhold av én eller flere bestemmelser i disse generelle vilkårene skal tolkes i samsvar med ånden i disse generelle vilkårene.

Artikkel 4 - Tilbudet

  1. Dersom et tilbud har en begrenset gyldighetsperiode eller skjer under visse betingelser, vil dette uttrykkelig oppgis i tilbudet.

  2. Tilbudet er uforpliktende. Virksomheten har rett til å endre og justere tilbudet.

  3. Tilbudet inneholder en fullstendig og nøyaktig beskrivelse av de tilbudte produktene og/eller tjenestene. Beskrivelsen er tilstrekkelig detaljert til at forbrukeren kan foreta en god vurdering av tilbudet. Dersom virksomheten benytter bilder, skal disse være en sannferdig gjengivelse av de tilbudte produktene og/eller tjenestene. Åpenbare feil eller mangler i tilbudet er ikke bindende for virksomheten.

  4. Alle bilder, spesifikasjoner og data i tilbudet er veiledende og kan ikke gi grunnlag for erstatning eller oppsigelse av avtalen.

  5. Bilder av produkter er en sannferdig gjengivelse av de tilbudte produktene. Virksomheten kan ikke garantere at de viste fargene nøyaktig samsvarer med de faktiske fargene på produktene.

  6. Hvert tilbud inneholder tilstrekkelig informasjon til at forbrukeren forstår hvilke rettigheter og forpliktelser som er knyttet til aksept av tilbudet. Dette gjelder spesielt:

    • Prisen inkludert avgifter;

    • Eventuelle fraktkostnader;

    • Hvordan avtalen inngås og hvilke handlinger som kreves;

    • Om angreretten gjelder eller ikke;

    • Betalings-, leverings- og gjennomføringsmetoder for avtalen;

    • Fristen for aksept av tilbudet, eller fristen virksomheten garanterer prisen;

    • Kostnader for bruk av fjernkommunikasjon dersom disse avviker fra det ordinære grunnbeløpet for det anvendte kommunikasjonsmiddelet;

    • Om avtalen lagres etter inngåelse, og i så fall hvor den er tilgjengelig for forbrukeren;

    • Hvordan forbrukeren, før avtaleinngåelse, kan kontrollere og eventuelt rette de oppgitte opplysningene;

    • Eventuelle språk avtalen kan inngås på, utover norsk;

    • De etiske retningslinjene virksomheten følger, og hvordan forbrukeren kan få tilgang til disse elektronisk;

    • Minimumsvarigheten for en fjernavtale i tilfelle en abonnementsavtale.


Artikkel 5 - Avtalen

  1. Avtalen inngås i det øyeblikk forbrukeren aksepterer tilbudet og oppfyller de tilhørende betingelsene, med forbehold om bestemmelsene i punkt 4.

  2. Dersom forbrukeren har akseptert tilbudet elektronisk, vil virksomheten umiddelbart bekrefte mottak av aksepten elektronisk. Så lenge denne bekreftelsen ikke er mottatt, kan forbrukeren heve avtalen.

  3. Dersom avtalen inngås elektronisk, vil virksomheten treffe passende tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre trygg dataoverføring og en sikker netthandel. Dersom forbrukeren kan betale elektronisk, vil virksomheten sikre tilstrekkelige sikkerhetstiltak.

  4. Virksomheten forbeholder seg retten til å undersøke forbrukerens evne til å oppfylle sine betalingsforpliktelser, samt relevante faktorer for en forsvarlig avtaleinngåelse. Dersom virksomheten har gyldige grunner til å ikke inngå avtalen, kan den avslå bestillingen eller stille spesifikke betingelser for gjennomføringen.

  5. Ved levering av produktet eller tjenesten vil virksomheten gi forbrukeren følgende informasjon skriftlig eller på en måte som muliggjør lagring:

    • Besøksadressen til virksomheten for eventuelle klager;

    • Betingelser og fremgangsmåte for angrerett eller opplysning om at angreretten ikke gjelder;

    • Informasjon om garantier og service etter kjøp;

    • Informasjon nevnt i artikkel 4 punkt 3, med mindre denne allerede er gitt før avtaleinngåelse;

    • Oppsigelsesvilkår dersom avtalen har en varighet på mer enn én år eller er ubegrenset.

  6. Ved abonnementsavtaler gjelder forrige punkt kun for første levering.

  7. Enhver avtale inngås med forbehold om tilstrekkelig tilgjengelighet av de aktuelle produktene.


Artikkel 6 - Angrerett

Ved levering av produkter:

  1. Forbrukeren har rett til å angre på kjøpet innen 14 dager uten å oppgi grunn. Angrefristen begynner dagen etter mottak av produktet.

  2. I denne perioden skal forbrukeren håndtere produktet og emballasjen med forsiktighet og kun bruke det i den grad det er nødvendig for å vurdere om han/hun ønsker å beholde det. Hvis angreretten brukes, skal produktet returneres i original stand og emballasje, i henhold til virksomhetens retningslinjer.

  3. Forbrukeren må gi beskjed om angrerett innen 14 dager etter mottak, via standard angrerettskjema eller annen kommunikasjon (f.eks. e-post). Etter melding om retur skal produktet returneres innen 14 dager. Bevis for retur, som for eksempel kvittering, kan kreves.

  4. Dersom forbrukeren ikke har informert om bruk av angrerett eller returnert produktet innen fristen, er kjøpet bindende.

Ved levering av tjenester:

  1. Forbrukeren kan angre kjøpet av en tjeneste innen 14 dager fra avtaleinngåelse.

  2. Forbrukeren skal følge virksomhetens angitte retningslinjer for angrerett.


Artikkel 7 - Kostnader ved angrerett

  1. Ved bruk av angrerett dekkes returkostnader av forbrukeren.

  2. Dersom forbrukeren har betalt, vil virksomheten tilbakebetale beløpet innen 14 dager etter retur. Retur eller bevis for retur må foreligge før refusjon utbetales.

  3. Forbrukeren er ansvarlig for eventuell verdiforringelse dersom produktet er håndtert uforsiktig.

  4. Forbrukeren er ikke ansvarlig for verdiforringelse dersom virksomheten ikke har opplyst om angreretten på forhånd.

Artikkel 8 - Unntak fra angreretten

  1. Næringsdrivende kan utelukke forbrukerens angrerett for produkter som beskrevet i ledd 2 og 3. Unntak fra angreretten gjelder kun dersom den næringsdrivende tydelig har angitt dette i tilbudet, eller i det minste før avtalen inngås.

  2. Unntak fra angreretten er kun mulig for produkter:

    • som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner;
    • som er tydelig av personlig karakter;
    • som på grunn av sin natur ikke kan returneres;
    • som raskt kan forringes eller foreldes;
    • der prisen er avhengig av svingninger i finansmarkedet som den næringsdrivende ikke har innflytelse over;
    • for løssalg av aviser og tidsskrifter;
    • for lyd- og videoopptak samt dataprogramvare der forbrukeren har brutt forseglingen;
    • for hygieniske produkter der forbrukeren har brutt forseglingen.
  3. Unntak fra angreretten er kun mulig for tjenester:

    • som gjelder overnatting, transport, servering eller fritidsaktiviteter som skal utføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode;
    • der levering har begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke før angrefristen er utløpt;
    • som gjelder veddemål og lotterier.

Artikkel 9 - Prisen

  1. I løpet av gyldighetsperioden som er oppgitt i tilbudet, vil prisene på de tilbudte produktene og/eller tjenestene ikke økes, med unntak av prisendringer som følge av endringer i merverdiavgift.

  2. Uavhengig av forrige ledd kan næringsdrivende tilby produkter eller tjenester med variable priser dersom disse er avhengige av svingninger i finansmarkedet og den næringsdrivende ikke har innflytelse over dette. Disse svingningene og det faktum at eventuelle oppgitte priser er veiledende, skal angis i tilbudet.

  3. Prisøkninger innen 3 måneder etter avtalens inngåelse er kun tillatt dersom de skyldes lovbestemmelser.

  4. Prisøkninger fra 3 måneder etter avtalens inngåelse er kun tillatt dersom:

    • dette er avtalt på forhånd, og
    • de skyldes lovbestemmelser, eller
    • forbrukeren har rett til å si opp avtalen fra den dagen prisøkningen trer i kraft.
  5. Prisene oppgitt i tilbudet på produkter eller tjenester inkluderer merverdiavgift.

  6. Alle priser er med forbehold om trykk- og skrivefeil. Ingen ansvar tas for konsekvenser av slike feil. Ved trykk- eller skrivefeil er ikke den næringsdrivende forpliktet til å levere produktet til den feilaktige prisen.

Artikkel 10 - Samsvar og garanti

  1. Den næringsdrivende garanterer at produktene og/eller tjenestene samsvarer med avtalen, spesifikasjonene som er oppgitt i tilbudet, rimelige krav til pålitelighet og/eller brukervennlighet, samt gjeldende lovbestemmelser og forskrifter på tidspunktet for avtalens inngåelse. Dersom det er avtalt, garanterer den næringsdrivende også at produktet er egnet for spesielle bruksformål.

  2. En garanti fra den næringsdrivende, produsenten eller importøren påvirker ikke forbrukerens lovbestemte rettigheter og krav mot den næringsdrivende basert på avtalen.

  3. Eventuelle mangler eller feil leverte produkter må meldes skriftlig til den næringsdrivende innen 2 måneder etter levering. Produktene må returneres i originalemballasjen og i ny tilstand.

  4. Garantiperioden fra den næringsdrivende tilsvarer produsentens garantiperiode. Den næringsdrivende er imidlertid aldri ansvarlig for produktets endelige egnethet til en individuell anvendelse av forbrukeren, eller for råd om bruk eller anvendelse av produktet.

  5. Garantien gjelder ikke dersom:

    • forbrukeren selv har reparert og/eller endret de leverte produktene, eller har fått dem reparert og/eller endret av en tredjepart;
    • produktene er utsatt for unormale forhold eller på annen måte er håndtert uaktsomt eller i strid med instruksjoner fra den næringsdrivende og/eller på emballasjen;
    • mangelen helt eller delvis skyldes lovpålagte forskrifter om egenskapene eller kvaliteten på materialene som er brukt.

Artikkel 11 - Levering og utførelse

  1. Den næringsdrivende skal utvise størst mulig forsiktighet ved mottak og utførelse av produktbestillinger og ved vurdering av forespørsler om tjenesteytelse.

  2. Leveringsadressen er den adressen forbrukeren har oppgitt til selskapet.

  3. Med forbehold om det som er angitt i ledd 4 i denne artikkelen, skal aksepterte bestillinger utføres så raskt som mulig, men senest innen 30 dager, med mindre forbrukeren har godkjent en lengre leveringstid. Dersom leveransen blir forsinket, eller hvis en bestilling ikke kan utføres, skal forbrukeren informeres innen 30 dager etter bestillingen. Forbrukeren har da rett til å heve avtalen uten kostnader.

  4. Alle leveringstider er veiledende. Forbrukeren kan ikke gjøre krav på erstatning dersom en angitt frist overskrides.

  5. Ved heving av avtalen i henhold til ledd 3, skal den næringsdrivende refundere forbrukeren innen 14 dager.

  6. Dersom et bestilt produkt ikke kan leveres, vil den næringsdrivende forsøke å tilby et erstatningsprodukt. Dette skal tydelig opplyses ved levering. Angreretten gjelder for erstatningsprodukter, og eventuelle returfraktkostnader dekkes av den næringsdrivende.

  7. Risikoen for skade og/eller tap av produkter ligger hos den næringsdrivende inntil leveransen til forbrukeren eller en representant utpekt av forbrukeren er fullført, med mindre annet er avtalt.

Artikkel 12 - Løpende avtaler: varighet, oppsigelse og forlengelse

Oppsigelse

  1. Forbrukeren kan når som helst si opp en avtale som er inngått på ubestemt tid, og som innebærer regelmessig levering av produkter (inkludert strøm) eller tjenester, med en oppsigelsestid på maksimalt én måned.

  2. Forbrukeren kan si opp en tidsbegrenset avtale for regelmessig levering av produkter (inkludert strøm) eller tjenester ved slutten av perioden, med en oppsigelsestid på maksimalt én måned.

  3. Forbrukeren kan alltid si opp slike avtaler på samme måte som de ble inngått og med samme oppsigelsestid som den næringsdrivende har for seg selv.

Forlengelse

  1. En tidsbegrenset avtale kan ikke automatisk fornyes eller forlenges for en bestemt periode.

  2. Unntak: avtaler om regelmessig levering av dags-, nyhets- og ukeblader kan fornyes for opptil tre måneder, forutsatt at forbrukeren kan si opp med en oppsigelsestid på maksimalt én måned.

  3. Etter et år kan forbrukeren når som helst si opp en avtale med en oppsigelsestid på én måned, med mindre rimelighet og rettferdighet tilsier noe annet.